در عصر بیست و دومین روز از اردیبهشت ۱۳۹۹ طبق برنامه قبلی دومین لایو از برنامه‌های زنده اینستاگرامی سفرمحتوا راس ساعت ۶ آغاز شد. طبق برنامه این گفتگو پیرامون بررسی نکات و دانستنی هایی بود که قبل از ورود به حوزه محتوا باید بدانیم. من علی پوربافرانی همراه با حمیدرضا سلیمانی عزیز سعی کردیم تمامی عناوین مرتبط با موضوع بحث را به دقت پوشش داده و یک چک لیست دقیق برای علاقه مندان به بحث محتوا ارائه دهیم.

ویدیوی این لایو که در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ در اینستاگرام اجرا شد و در انتهای این متن قرار گرفت، سوالی داشتید در قسمت دیدگاه با من در میان بگذارید! فقط توجه کنید که برای مشاهده ویدیو باید VPN رو روشن نگهدارید، ویدیو در یوتیوب بارگذاری شده 😎

فایل صوتی این گفتگو رو در کانال تلگرام محتواتراپی خواهید یافت. در ادامه این متن خلاصه‌ای از این گفتگو را با هم مرور خواهیم کرد.

شروع محتوا

در ابتدای این گفتگو با مثال‌هایی به تعریف‌های بازاریابی محتوایی پرداختیم، دو نوع رویکرد در زمینه تعریف محتوا داریم:

  • تعریف اول: محتوا، اطلاعات ساختارمندی است که قابل ویرایش بوده و برای انسان خلق شده است.
  • تعریف دوم: همه چیزی محتواست.

جو پولیتزی در کتاب ماشین محتوا بازاریابی محتوایی را تعریف می‌کند: بازاریابی محتوایی یعنی خلق محتوای ارزشمند برای مخاطب (پرسونا) که یک اقدام سودآوری رخ دهد.

مرور بر انواع بازاریابی:

  • بازاریابی درون گرا
  • بازاریابی برون گرا

بازاریابی محتوایی زیرمجموعه inbound Marketing یا بازاریابی درونگرا یا بازاریابی جاذبه‌ای است.

کسب و کار برای شروع بازاریابی محتوایی چه باید بکند؟

بررسی مثال‌هایی عینی در هر کسب و کار و پیشنهاد کتاب مدیریت بازاریابی دیجیتال برای مدیرانی که قصد دارند در کسب و کارشان از Content Marketing کمک بگیرند.

مروری بر دلیل توجیه کننده بازاریابی محتوایی مثل:

  • تقویم آنلاین نباشیم
  • هدفمند باشیم
  • آموزش دادن
  • اطلاع رسانی کردن
  • انتشار رایگان اطلاعات رایگان مرتبط با کسب و کار
  • بهبود نرخ تبدیل و فروش

ویژگی‌های شخصیتی افرادی که می‌خواهند به بازار محتوا وارد شوند:

  • ترس، قضاوت و حجالت را کنار بگذارید.
  • پشتکار داشته باشید و هر روز بنویسید
  • مطالعه کردن روزانه
  • استفاده از منابع نامحدود و رایگان مثل یوتیوب، پادکست‌ها و…
  • انتقاد پذیر باشید

منابع مهم یادگیری بازاریابی محتوایی

  • کلاس‌های حضوری: ۶۰ تا ۷۰ درصد از عناوین مطرح شده در دوره‌ها را می‌توانید رایگان در منابع مختلف بیاموزید. از مهمترین نکات مثبت دوره‌های بازاریابی محتوا انتقال تجربیات است.
  • کتاب ماشین محتوا اثر دن نوریس
  • هنر رسانه‌های اجتماعی اثر گای کاوازاکی
  • بازاریابی محتوایی از جو پولیتزی
  • بازاریابی محتوایی در شبکه‌های اجتماعی اثر جیم بری
  • پادکست سفر محتوا و سایر پادکست‌ها (پادکست با موضوع بازاریابی محتوایی)
  • دوره سایت متمم
  • دوره بازاریابی محتوا در Hubspot و Udemy (دوره‌های انلاین و رایگان بازاریابی محتوایی)
  • بلاگ‌های افرادی مثل: شاهین کلانتری، یاور مشیرفر، نیما شفیع زاده

اینلفوئنسرهایی که باید دنبال کنیم:

(حین عنوان افراد حاضر در این لیست هیچ ترتیبی مدنظر نبوده و پیشاپیش بابت فراموش کردن نام سایر عزیزان پوزش میطلبیم)

برای رزومه سازی چه کارهایی انجام دهیم؟

  • قواعد نوشتن یک رزومه خوب و کامل وقت بگذاریم
  • فعال بودن در شبکه‌های اجتماعی
  • نوشتن بلاگ در ویرگول یا بلاگ شخصی
  • فعال بودن در توییتر
  • کمال گرایی را کنار بگذارید
  • شرکت در دوره‌های کارآموزی
  • گرفتن گواهینامه‌های معتبر

رویداد‌های پیشنهادی برای شبکه سازی در شبکه‌های اجتماعی

طی این گفتگو سعی شد تمامی عناوین مربوط به آغاز راه محتوا مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرید و در هر عنوان مثال‌های مرتبط به مخاطب ارائه شود. در صورتی که سوال یا ابهامی در هر یک از عناوین ارائه شده دارید، در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.