در عصر نهمین روز از اردیبهشت ۱۳۹۹ طبق برنامه قبلی اولین لایو از برنامه‌های زنده اینستاگرامی سفرمحتوا حوالی ساعت ۶ آغاز شد. در این لایو من علی پوربافرانی نقش میزبان را داشتم و آیدین داریان به عنوان مهمان حاضر بود. طبق برنامه این گفتگو پیرامون درآمدزایی از طریق محتوا بود و هر دو طرف سعی در پوشش تمامی عناوین مرتبط با موضوع بحث را در برنامه داشتیم.

ویدیوی این لایو که در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ در اینستاگرام اجرا شد و در انتهای این متن قرار گرفت، سوالی داشتید در قسمت دیدگاه با من در میان بگذارید! فقط توجه کنید که برای مشاهده ویدیو باید VPN رو روشن نگهدارید، ویدیو در یوتیوب بارگذاری شده 😎 

فایل صوتی این گفتگو رو در کانال تلگرام محتواتراپی خواهید یافت. در ادامه این متن خلاصه‌ای از این گفتگو را با هم مرور خواهیم کرد.

بررسی الگوهای درآمدزایی از طریق محتوا

  1. بازاریابی محتوا: فروش محتوا به عنوان محصول نهایی
  2. بازاریابی محتوایی: فروش از طریق محتوا (تولید محتوا با هدف جذب مخاطب و فروش – ایجاد رسانه و گردآوری مخاطبین)

در مقایسه بازاریابی محتوا با بازاریابی محتوایی از مثال آقای شعبانعلی کمک می‌گیریم: فروش تلفن (در این روش فروشنده تنها هدفش فروش وسیله‌ایست به نام تلفن) یا فروش تلفنی (در این مدل تلفن یک ابزار ارتباطی است برای فروش و بازاریابی هر چیزی!)

دیدگاه‌های موجود جهت بررسی درآمدزایی از طریق محتوا:

دو نوع دیدگاه در این موضوع هست که از هر دو منظر می‌توان در این بحث آنها را مرور کرد:

  • کسب درآمد از طریق محتوا در کسب‌وکارها
  • کسب درآمد از طریق محتوا توسط افراد

بررسی روش‌های درآمدزایی از طریق محتوا

  • تولید محتوا جهت فروش (بررسی نمونه‌های فعال مثل: دکتر شیری – ایسمینار)
  • فروش دسترسی به محتوا (این روش بیشتر توسط سازمان‌ها و بعضا اشخاص مورد استفاده قرار می‌گیرد: متمم – نوار –  فیلیمو)
  • اسپانسرشیپ (بررسی تهدیدها، چالش‌ها و فرصت‌های این روش)
  • Donate (بررسی نمونه‌های موفق و شکست خورده در این حوزه/ ارائه یک استراتژی صحیح و ساخت‌یافته جهت بازخورد بهتر)
  • تولید محتوا با هدف رسانه سازی و فروش فضای تبلیغاتی
  • تولید محتوا با هدف فروش محصول
  • بازاریابی مشارکتی Affiliate marketing (بررسی چالش‌های این روش و همچنین مروری بر توانایی‌های مورد نیاز جهت آغاز به کار و پیشرفت در این روش از درآمدزایی)

بررسی توانمندی و پتانسیل‌های شبکه اجتماعی اینستاگرام در ایران

اینستاگرام به عنوان تنها شبکه اجتماعی فعال در ایران شناخته می‌شود و همچنان به عنوان یک بستر مناسبر جهت درآمدزایی از طریق محتوا شناخته می‌شود که البته چالش‌ها و دردسرهای خودش را دارد.

  • مرور روش‌های اخلاقی و غیر اخلاقی رشد در اینستاگرام
  • مرور پتانسیل‌های موجود در بستر شبکه اجتماعی اینستاگرام

بررسی مدل‌های متعدد در زمینه روش‌های درآمدزایی از طریق تولید محتوا در اینستاگرام

  • روش درآمدزایی از طریق اسپانسر
  • روش درآمدزایی از طریق ارائه محتوا

لازمه ایجاد بستر در اینستاگرام استفاده از ابزارهای صحیح و علمی در این بستر است و هر فرد قبل از آغاز باید عملکرد خود را با الگو برداری، ایجاد ارتباط و همراه کردن مخاطبان بهبود بخشد.

طی این گفتگو سعی شد تمامی عناوین مربوط به موضوع درآمدزایی از طریق محتوا مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرید و در هر عنوان مثال‌های مرتبط به مخاطب ارائه شود. در صورتی که سوال یا ابهامی در هر یک از عناوین ارائه شده دارید، در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.