در این مطلب قصد دارم از ۵ نمونه پست بلاگ اثربخش برای وبلاگها بگم. پست بلاگهایی که آنقدر موثر هستند که میتوانند دیدگاه مخاطب رو نسبت به شما، کسبوکار و برند شما کاملا تغییر بدهند. راجع به نوشتن وبلاگ قبلا گفتم و گفتم که این روزها شرایط عوض شده و این کار به صورت حرفهایتر و قانونمندتر انجام میشود! کسبوکارها برای وبلاگهایشان سرمایهگذاری میکنند و تمام تلاششان را برای موثر بودن این بازوی بازاریابی انجام میدهند.
یکی از راهکارها برای موثر پرفایده بودن این ابزار قدیمی اما ارزشمند ارائه و تولید محتواست. تولید محتوایی که در چهارچوب باشد و بتواند هدف کسبوکار را تامین نماید. این مطلب را همراه با ویدیویی که میبینید به «معرفی ۵ نمونه بلاگ پست اثربخش و موثر برای وبلاگ شما!» اختصاص دارد، در ادامه با من همراه باشید.
۵ نمونه بلاگ پست اثربخش و موثر برای وبلاگ شما!
۱. تحقیقات دسته اول
فکر میکنید معمولا بازاریابهای محتوایی، اولین کاری میکنند چیه؟ آنها به سراغ تحقیق و پژوهش رفته و اطلاعات دسته اولی رو رو میکنند که هنوز کسی راجع بهشون نگفته و مسلما مخاطب هم ازشون خبری نداره! مطالبی که منابع مشخص و متقنی دارند و مخاطبها برای خواندن و دانستن راجع به آنها دست و پا میشکنند! کاربرها اون مطالب رو خواهند خواند، دیدگاهشون رو مینویسن و با اعتماد کامل آنها را به اشتراک میگذارند!
شما باید سوالات و ابهامات زیادی را پاسخگو باشید و بدون هیچ جانبداری و قضاوت تنها نتایج پژوهشها رو به اشتراک بگذارید. مقاله شما باید اینقدر بزرگ و جامع و کامل باشد که جای هیچ شک و شبیهای در میان نماند. سعی کنید اطلاعات را به با کمک ابزارهای علمی و در چهارچوب ارائه دهید و از نمودارها و چارتها کمک بگیرید.
باید تلاش شما بر این باشد که اطلاعاتی که ارائه میشود را به زبان مخاطبهاتون تفسیر کنید. این نوع از بلاگ پست تعهد و اعتبار بسیار زیادی رو برای شما به همراه دارد. و میتوان به عنوان وفادارسازترین نوع محتوا از آن نام برد! سعی کنید در این نوع مقالات از پیش بینیها کمک نگیرید و تا حد امکان اسامی افراد و مراجع رو کامل در متن محتوا معرفی کنید! شک نکنید که این نوع از محتوا بکلینکهای مورد نظر شما رو تامین خواهد کرد!
بیشتر بخوانید: اندر فواید وبلاگ نویسی: چرا باید بنویسم؟ چرا باید بنویسی؟
۲. محتوایهای چک لیستی!
از قدیم گفتن که راه هزار فرسخی هم با اولین قدم آغاز میشه! به سادگی میتوان هر راهی رو به قدمهای کوچکتری تبدیل کرد، میتوان هر کاری رو به ذرههای کوچکتری بدل کرد و آن را ساده کرد! اصطلاحا به این نوع محتوا «چک لیست» و یا «قدمهای راه» گفته میشود!
تابحال به این فکر کردهاید که خلبانها قبل از پرواز چه کارهایی را انجام میدهند؟ مسلما انبوهی از فرآیندها، اما قدم به قدم و طبق چهار چوب و برنامهای که به عنوان یک چک لیست خطاب میشود!
مثل: «۵ مرحله برای خرید یک صندل مناسب برای فصل تابستان» یا «۵ نکته مهم که باید در پذیرایی جمع دوستانه به عنوان میزبان رعایت کنیم» یا «۱۵ راهکار برای ارتباط بهتر با خواهرشوهر!»
۳. پستهای پیلار یا مگا کانتنت!
یک محتوای بزرگ و شاید بزرگترین حالت ممکن! چیزی شبیه مورد اول که شامل تحقیقات و بررسیهای جامع بود! قرار بر این است که این نوع محتوا بازخوردهای بسیار در طولانی مدت برای شما به همراه داشته باشد! این نوع محتوا آنچنان کامل و جامع است که شاید یک پایاننامه بخش کوچکی از اون رو شامل شود! در صورتی که همه چیز در راستای خلق این نوع محتوا خوب پیش رود، دلیل ماندگاری شما در فضای وب خواهد بود!
توجه داشته باشید که رسالت این نوع از محتوا این است که شما را از رقبایتان متمایز کند و پاسخ تمامی سوالات مخاطب را راجع به یک موضوع پوشش دهد. احتمالا خواندن محتای پیلار چند ده دقیقه زمان از مخاطب شما بگیرد! تعداد کلمات این نوع محتوا احتمالا تا ۱۰ هزار یا حتی ۲۰ هزار کلمه بوده و تولید یا خلقش حاصل ماهها تلاش یک نویسنده یا حاصل تلاش یک کار تیمیست!
یک محتوای پیلار باید Evergreen یا همیشه سبز باشد. مطلبی که تاریخ مصرف ندارد و به عنوان یک مگنت برای جذب بکلینک در فضای وب برای شما عمل خواهد کرد! خاطر جمع باشید که لینکسازی داخلی شما با این نوع از محتوا ساختارمند خواهد شد و میتوانید به کلمات کلیدی چند بخشی یا Long Tale خودتون اعتبار بدید!
این نوع محتوا معمولا نه، همیشه بلند و کامل است و پیشنهاد میکنم در انتهای آن مخاطب را دعوت کنید تا ایمیلش را برای شما ثبت نموده و نسخه PDF محتوا را برایش ارسال کنید!
اگر تصور میکنید که کسبوکار شما جایگاه همچین محتواهایی را ندارد، سعی کنید روی مطالبی مشابه: «راهنمای مبتدیها برای شروع طراحی لوگو» یا «راهنمای کامل گرفتن گواهینامه» وقت بگذارید و بدیهیات کار خود را برای مخاطبهایتان شرح دهید.
این نوع محتوا شما را از سایرین متمایز میکند و میتواند با ارائه یک راه و مسیر کامل مشتری شما را به شما و کسب و کار شما مبتلا کند!
در ضمن این نوع محتوا برای شما رنک و رتبه خوبی هم به همراه دارد! کافیست نکات SEO را در آن رعایت کنید و روی لینکسازی وقت کافی بگذارید. برای اینکه بدانید چه محتواهای پیلاری را نیاز دارید، کافیست مسیر مشتری و ساختار محتوایی خودتان را متصور شده و روی کاغذ ثبت کنید. نقاط مشترکی که سایر مطالب به آنها بستگی دارد را با مطالب پیلار پر کنید!
۴. پستهای چند نفری!
در ادامه معرفی ۵ نوع بلاگ پست اثربخش قبل از هر چیزی بدانید که اگر افراد موثری را برای این نوع پست انتخاب کنید به هدف زدهاید!
شاید راجع موضوعی بارها و بارها شخصیتهای معتبر صحبت کرده باشند، وقتی آن موضوع به کسبوکار شما مرتبط باشد! چه بهتر که آن تکرارها و ایدهها و جملات قصار را در یک موضوع واحد یکجا جمع کرده و به صورت واحد مخاطب را قانع کنید که شما معتبر و قابل اعتماد هستید!
از مهمترین نکات راجع به این نوع از محتوا زمان اندک جهت آماده سازی آنهاست، شما زمان کمی برای این مطالب صرف میکنید و مخاطبها هم چون اسم افراد معروف در این نوع مطالب میبیند، به آنها اعتماد میکنند و برای شما دیدگاه گذاشته و محتوای شما را با سایرین به اشتراک خواهند گذاشت.
خلاقیت در این نوع محتوا به شما کمک شایانی خواهد کرد! اگر کیف تولید میکنید: نیازی به جمع آوری اظهار نظر افراد معروف ندارید! کافیست هرازگاهی فرشهای قرمز را بررسی کرده و برای این تیتر تولید محتوا کنید: «زیباترین کیفهای زنانه در فرش قرمز فیلم های جشنواره فجر!» تنها کافیست کیف یکی از سلبریتیهای روی فرش قرمز شبیه کیفهای تولیدی شما باشد!
۵. مطالب جمع آوری شده (اگریگیتور)
به آخرین نمونه از ۵ بلاگ پست اثربخش رسیدیم، این نوع محتوا یکی از روشهای محرک و فوق العاده برای اشتراک گذاری محتوای شما توسط مخاطبهاست و برای شما ترافیک شبکههای اجتماعی و بک لینک به همراه خواهد داشت.
Aggregation در لغت به معنی جمع شدن و یک جا قرار گرفتن است. اگر محصولی دارید که زمینه خودرو است، چه بهتر که بیایید و لیست محصولاتی که در کنار محصول شما به کار مشتری هاتون میاد رو همراه با مقایسه شرایط و قیمت هاشون به مخاطبتون ارائه بدهید.
کاری که امثال ایمالز و ترب انجام میدهند را شما اختصاصی و با دقتتر انجام بدید و تخصصی محصولات و خدمات مشابه رو بررسی و مقایسه کنید!
بیشتر بخوانید: لایو: گفتگو با علی واثقی، رونق کسبوکار آنلاین به روش ایمالز