محتواکار، تولیدکننده محتوا، محتواپیشه… همه عناوینی که ذکر شد به فردی خطاب می‌شود که قرار است مسئولیت کار شگرفی را بر عهده داشته باشد، قرار است خلق کند، بیافریند و از سکون و خلاء همه چیز بسازد! من علی پوربافرانی به همراه حامی غفاری عزیز در یک گفتگوی زنده به موضوع محتواپیشگی از چرا تا چطور؟! پرداختیم و از چرایی، مهارت‌های مورد نیاز، اسباب راه، معضلات و چالش‌های مسیر تولید محتوا گفتیم، با ما همراه باشید.

ویدیوی این لایو که در تاریخ دوشنبه ۲ تیر ۱۳۹۹ راس ساعت ۱۱ شب در اینستاگرام برگزار شد و در انتهای این متن قرار گرفت، سوالی داشتید در قسمت دیدگاه با من در میان بگذارید! برای مشاهده ویدیو باید VPN را روشن نگه دارید، ویدیو در کانال یوتیوب محتواتراپی بارگذاری شده است. 😎

فایل صوتی این گفتگو رو در کانال تلگرام محتواتراپی خواهید یافت. در ادامه این متن خلاصه‌ای از این گفتگو را با هم مرور خواهیم کرد.

محتواپیشگی از چرا تا چطور؟!

در ابتدای این گفتگو راجع به لفظ محتواپیشگی و دلیل انتخاب آن توسط حامی عزیز گفتگو کردیم. وقتی حرف از پیشه می‌شود، عبارتی مثل هنرپیشه به ذهن متبادر می‌شود، حتی سهراب هم در معرفی خودش گفته «پیشه‌ام نقاشی است…» پیشه داشتن یعنی سبکی از زندگی، یا شاید همه‌ی زندگی…

حامی اعتقاد دارد که کار با پیشه متفاوت است، پیشه تمام وقت و افکار و عوالم شما را تحت پوشش قرار می‌دهد و حتی مسائل مالی در آن اولویت اول نیست.

چرا محتواپیشگی؟!

در دنیای کنونی تمامی ارتباطات ما شکل گرفته بر اساس محتوا است. خوشبختانه کسب‌وکار‌ها به ارزش محتوا پی‌برده‌اند و برای آن برنامه‌ریزی کرده و سرمایه‌گذاری در این زمینه را جزوی از فرآیند بازاریابی می‌دانند. کاربر نهایی، مخاطب، مشتری یا هر کسی که با کسب‌و‌کار‌ها ارتباط دارد، از روی محتوایی که به او ارائه شده است تصمیم می‌گیرد که می‌خواهد آن را همراهی کند یا خیر!

از همین رو سطح نیاز‌ها در این زمینه بسیار گسترده بوده و در برهه‌ی کنونی به صورت کاملا مشهود است بسیاری از کسب‌و‌کار‌ها به فکر تولید محتوای درخور و شایسته برای خود افتاده‌اند.

از تمامی موارد بالا که بگذریم تولید محتوا از ما انسان‌های بهتری می‌سازد! چون ما را اهل مطالعه، تفکر، تامل و چالش در زمینه‌های مختلف می‌کند. باید بیشتر مطالعه کنیم، بیشتر فکر کنیم، خود و داشته‌ها و دانسته‌هایمان را به چالش بکشیم و سعی در درک بهتر پدیده‌های اطراف داشته باشیم.

مهارت‌های مورد نیاز برای تولید محتوا

تولید کننده محتوا یا همان محتواپیشه باید یک آچارفرانسه تمام عیار باشد. مهارت‌هایی که در زیر عنوان می‌شود در این گفتگو ذکر شد، اما در جریان باشید که این لیست همچنان کامل نیست. محتوا پیشه باید یک محققِ داستان‌سرای، خلاق تمام عیار باشد!

یک محتواپیشه باید:

  • نویسندگی بداند.
  • شناخت رنگ بلد باشد.
  • قدرت بیان داشته باشد.
  • درک هنر و هنرمند و سره از ناسره را دارا باشد
  • مترجم باشد و توانایی فهم زبان منبع و دسته اول را داشته باشد.
  • تفکر مهندسی داشته باشد.
  • پزشک خوبی باشد. (توانایی پیچیدن نسخه برای مخاطبش را داشته باشد.)
  • معمار باشد.
  • کاشف و جستجوگر باشد.
  • مدیر خوبی باشد.
  • بازاریاب خوبی باشد.
  • درک و تشخیص مخاطب را بلد باشد.
  • خلاقیت بداند!
  • کنجکاوی کند.
  • شناخت و فهم بستر رسانه‌ها را بلد باشد.
  • ارتباطات و شبکه‌سازی را خوب بلد باشد.
  • وب و SEO را درک کند.
  • فهم معماری اطلاعات داشته باشد.
  • روابط عمومی قوی جهت ارائه توانمندی شخصی خود داشته باشد.
  • اثربخش باشد!

در ادامه راجع به تجربیات اجرایی در تیم‌های محتوایی گفتگو ادامه پیدا کرد و در پی آن به این مهم پرداختیم که چرا در حوزه محتوا تولیدکننده محتوای تخصصی داریم ولی متخصص‌هایی که توانایی تولید محتوا هم داشته باشند را کم داریم.

محتواپیشگی از چرا تا چطور؟! گفتگوی زنده با حامی غفاری

محتواپیشگی از چرا تا چطور؟! گفتگوی زنده با حامی غفاری

درآمد تولیدمحتوا چقدر است؟

تولید محتوا بسته به کیفیت و زمینه کاری و همچنین توانمندی فرد شرایط متفاوتی را در پرداخت برای افراد دارد، رسانه‌ها معمولا پرداختی کمتر و تداوم بیشتری در ارائه کار به تولیدکنندگان دارند.

یکی از بهترین مسیرهای حرفه‌ایی که یک تولیدکننده محتوا می‌تواند داشته باشد، اینکه در زمینه کاری خود به صورت اختصاصی به تولیدمحتوا بپردازد و پس از شناخت و بالا بردن اطلاعات خود از یک رشته اختصاصی اقدام به تولید محتوای تخصصی در این زمینه‌ی کاری کند.

آینده کار محتوا

با توجه به حجم توجه کنونی به فضای مجازی و بستر بکر حال حاضر و همچنین تاثیر بیماری کرونا بر روابط اجتماعی، باید گفت بازار محتوا شرایط خوبی را پیش رو خواهد داشت. نکته حائز اهمیت بابت درآمد در این حوزه، همانطور که پیش از این هم ذکر شد، تنها برای افراد متخصص مورد توجه خواهد بود و پیشنهاد می‌شود افرادی که علاقه‌مند به فعالیت در این حوزه هستند، تلاش کنند تا به صورت تخصصی در زمینه‌ای خاص اقدام به فعالیت و تولید محتوا کنند.

در ادامه‌ی این گفتگو راجع به این موارد هم صحبت شد، که پیشنهاد می‌شود حتما ویدیوی گفتگوی «محتواپیشگی از چرا تا چطور؟!» را مشاهده بفرمایید.

  • درآمد دلاری از تولید محتوا
  • اینفلوئنسر باشیم و برای خودمان تولید محتوا کنیم؟
  • فرق کپی رایتر با تولید کننده محتوا
  • و…