سلام من علی پوربافرانی هستم و این پادکست رو برای کمپین کوله پشتی محتوا آماده میکنم و قراره در ادامه از تجربیات خودم راجع به محتوا و بازاریابی محتوایی در سال ۱۳۹۸ بگم. قبل از هر چیز از احسان تاجیک عزیز بابت این کمپین تشکر میکنم و امیدوارم پادکست من با عنوان “محتوای من، مزرعه من” برای مخاطبین سفر محتوا مفید باشه.

تجربیات من حاصل چالش هاییه که تک به تک پشت سر گذاشتم و دوست دارم در این پادکست بگم که چه کارهایی کردم و چه چیزهایی آموختم و چه چیزی باعث شد عنوان “محتوای من، مزرعه من” رو برای این پادکست انتخاب کنم.

در ابتدای این متن از چالشی که در مسیر کاری برام پیش اومد میگم و در ادامه راهکاری که در پیش گرفتم رو با جزییات براتون شرح میدم.

وقتی از دور نگاه میکنم، تنها مثالی که میتونم با طرح محتوایی پروژه نت‌نوشت همخوانیش بدم، طرح یک مزرعه است! تا یادم نرفته بگم که در انتهای این پادکست دو تا میوه خوب و رسیده از این مزرعه رو به شما تقدیم خواهم کرد. ممنونم که من رو تا انتها همراهی می‌کنید:

با توجه به اتمسفری که از رویداد‌های غیرمترقبه سال ۱۳۹۸ در خاطر داریم تصمیم ما در نت‌نوشت بر این شد که روند تولید محتوا رو با کمترین ظرفیت پی بگیریم و در ازاش تمرکزمون رو روی بازبینی و بازنشر مطالب مهجور قبل بگذاریم.

فهمیدیم که الان شرایط مزرعه برای کاشتن بذر و نهال جدید مساعد نیست و بوته‌ها و نهال هایی که از قبل کاشتیم، نیاز به رسیدگی دارن…

بازبینی دقیق روی محتواهایی که تا اینجای کار آماده کرده بودیم رو، با این هدف در دستور کار قرار دادیم، که تعداد زیادی از مقالات بدون تاریخ انقضا بودند. برنامه رو طوری طرح ریزی کردیم که تیم محتوایی ما تنها با بازبینی و کلاژ مقالات بتونه هم جون تازه‌ای به مقالات قدیمی بده و هم اونها رو برای گرفتن رتبه‌های بهتر در گوگل آماده کنه.

روند کار رو روی بازنشر مطالب قدیمی گذاشتیم و با دقت روی مطالب قبلی، متوجه شدیم که چقدر میشه مطالب رو بهینه تر کرد. یعد از مطالعه روی بحث کنیبالیزیشن که من اون رو کُلاژ مطالب خطالب می‌کنم روند کار رو باز طراحی کردیم و در مواردی به پرونده سازی موضوعات روی آوردیم و باید بگم که این روند بازخورد خوبی برامون داشت.

متخصصین سئو میدونن که تنها تولید محتوا نیست که میتونه در فرآیند سئو مثمر ثمر باشه، در بسیاری اوقات زنده نگاه داشتن و بروز کردن و حتی کُلاژ محتوا‌های مشابه میتونه به نقطه قوت تبدیل بشه…

دلیل من بابت تشبیه محتوا به مزرعه همین نکته بود، که محتوا هم درست مثل یک مزرعه، نیاز به رسیدگی، آبیاری، کندن علف‌های هرز و هرس کردن داره.

محتوی من، مزرعه من / تجربیات محتوایی علی پوربافرانی در سال 98

محتوی من، مزرعه من / تجربیات محتوایی علی پوربافرانی در سال ۹۸

طرح کاری که در نت‌نوشت برای پیاده سازی کنیبالیزیشن طراحی شد رو در ادامه براتون میگم:

  • مطالب با موضوعات مشابه در لیست‌های مشخصی قرار گرفتند و وجه تمایز، کلمه کلیدی و دیدگاه ارائه شده‌ توسط نویسنده در هر متن بدقت مورد بررسی قرار گرفت.
  • متن‌ها و مقالات با هم مقایسه شدند و در بسیار از موارد جزییات بسیاری از اونها حذف شد و حتی در موارد زیادی جای خالی قسمت هایی که جا مونده بودند در متن و ساختار محتوایی به چشم اومد و سریعا در برنامه کاری سردبیرها قرار گرفتند.
  • تعدادی از مطالب اونقدر مشابه هم بودن که ناچار به حذف یکی اونها شدیم و همین نکته، ما رو برای انتخاب مطلب بهتر و ارزشمند تر به چالش کشید.
  • مقایسه مطالب مشابه، در مواردی هم کار درستی نبود چون هر نویسنده از دیدگاه خودش به موضوع نگاه کرده بود و همین نکته دو منظر متفاوت رو رقم زده بود. و این خودش به عنوان یک وجه تمایز در مقابل رقبای ما به حساب می‌اومد!
  • به همین خاطر بود که مجبور به تغییر ساختار وردپرس شدیم تا برای بعضی از مقالات نام دو نویسنده ذکر بشه و هدف ما این بود که به صورت واضح مشخص کنیم که تا اینجا رو فلان نویسنده قلم زده و از این جا به بعد رو فلانی! پیاده سازی این مهم، نیاز به طراحی یک افزونه داشت که با کمک تیم توسعه خوبمون در اولین فرصت انجام شد.
  • در ادامه‌ی روند پرونده سازی موضوعات یا همون کُلاژ محتواها، جاهای خالی محتوایی رو مشخص کردیم و نویسنده‌ها رو برای رفع این مشکلات توجیه کردیم که باید اعتراف کنم کار سختی بود!
  • مرحله سخت بعدی کارمون، مواجهه با مقالات بلند و طولانی بود، که ما رو ناچار به استفاده از Content Table کرد و از قضا این اتفاق تجربه کاربری رو بهبود بخشید و سریعا اون رو در AMP هم پیاده سازی کردیم.
  • نکته جذاب پروسه کاری ما این بود که، وقتی قرار شد یک ساختار دقیق برای مقالات کُلاژ شده داشته باشیم، ناخودآگاه محتوا‌ها زیر تیتر‌های دقیق خودشون رو داشتن و هر متن به بخش‌های دقیق با H2‌های قانون مندی بدل شد. همین جریان خیال ما رو بایت SEO بودن مقالات راحت‌تر کرد.
  • وقتی برنامه کاریمون رو روی کُلاژ بستیم، ناچار به حذف تعدادی از مطالب شدیم، باید عناوینی که کیفیت پایین‌تری داشتند رو حذف میکردیم و امتیاز و اعتبار اونها رو به مطالب با کیفیت بالاتر میدادیم. خب اینجا بود که از Redirect 302 و امثالهم کمک گرفتیم. و باید بگم من از تجربه کاربری yoast Premium کاملا راضی بودم و توصیه میکنم اگر نیاز داشتید حتما ازش کمک بگیرید.
  • تصاویر اختصاصی و مرتبط در هر بخش همراه با کپشن‌های دقیق و هدفمند. درج لینک پادکست‌های صوتی از پادخوان‌ها و ویدیوهای کوتاه و بلند مرتبط با موضوع مقاله از یوتیوب و آپارات از برنامه هایی بود که تمرکز زیادی از ما می‌گرفت اما نتیجه و خروجی کار واقعا لذت بخش بود.
مزرعه من نیاز به رسیدگی و بازبینی مجدد داشت، خیلی از نهال‌ها رو دور ریختم، خیلی‌ها رو قلمه زدم و بابت تقویت یک سری برنامه ریزی کردم!

انجام این مراحل و بازخوردشون هنوز هم ادامه داره، و صادقانه باید بگم، طی چند ماه گذشته هیچ محتوای جدیدی در نت‌نوشت منتشر نشده ولی همچنان در حال کسب رتبه‌های جدید هستیم و بازخوردمون نسبت به قبل خیلی بهتر و بهینه تر شده…

قبل از اتمام این متن دو تا تجربه کوچولو تر دارم که چون میدونم مخاطب‌هام همگی محتوادان هستند جسارت میکنم و به شما ارائه میدم.

  1. اول اینکه برای رعایت نیم فاصله از Notepad++ کمک بگیرید. ماکرو‌ها در این اپلیکشن کاربرد خیلی جالبی دارند ( البته اگر کمی صبر کنید در بلاگ شخصی خودم ویدیوی آموزشیش رو براتون آپلود خواهم کرد)
  2. دوم هم اینکه نیم ساعت قبل از انتشار پست در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام یا توییتر، دوری بزنید و برای سایر کاربرها لایک و کامنت بگذارید! این کار تاثیر زیادی روی Engagement صفحات من داشته… و امیدوارم برای شما هم موثر باشه…

این دو تو نکته کوچولو برای کار و برنامه‌های من خیلی مفید بوده و امیدوارم به کار شما هم بیاد. امیدوارم تجربه من از رسیدگی به مزرعه ام بدرد شما بخوره و بتونه براتون راه گشا باشه!

ارادتمند شما، علی پوربافرانی / بهار ۹۹ / کمپین کوله پشتی محتوا / پادکست سفر محتوا

اگر شنیدن این پادکست با سوندکلود براتون سخته میتونید از پلیر بالا کمک بگیرید و یا از اینجا فایلش رو مستقیم دانلود کنید.