برداشت‌های اشتباه، تبلیغات غلط و گمراه‌کننده، تصمیم‌گیری‌های شتابزده و خیلی موارد دیگر بسیاری را تحت تاثیر قرار داده و حتی باعث از بین رفتن منابع مالی و زمانی و زمین خوردن کسب‌وکارهای جدید یا قدیمی می‌شود. در این یادداشت که بواسطه‌ی سوال‌های پرتکرار افراد در اطرافم تنظیم شده قصد دارم بی‌پرده از جزییاتی بگم که شاید کمتر جایی با این وضوح راجع به آنها صحبت میشه. حالا جدی، شما در جواب سوال آقا تولید محتوا چند؟ چی باید گفت؟ با من همراه باشید تا بگم.

آقا تولید محتوا چند؟

همه در حال تولید محتوا هستن و شما بشدت احساسِ عقب افتادن دارید. لایک‌ها، استوری‌ها، تعداد فالوئرها و حتی رنک و رتبه‌ی رقبا و دوستان در حال افزایشه و شما همینطور هاج و واج فقط نگاه می‌کنید. شما تنها نیستید، پیش از شما بسیاری این احساس را تجربه کرده‌اند و بعد از شما هم این احساس سراغ دیگران خواهد رفت. رویکرد شما نسبت به مشکلات و راه‌حل‌ها بسیار مهم است.

عقب گرد کنید!

شاید حق دارید! الان وقتشه که دستپاچه بشید و سریعا فالوئر فیک بخرید. در اولین فرصت ۱۰ میلیون به حساب یه اینفلوئنسر بریزید تا ۱۵ ثانیه (فقط ۱۵ ثانیه) راجع به شما در استوری‌هاش حرف بزنه! ۲ روزه وبسایت رو بالا بیارید و با خرید IP ایرانی و ترفند کلاه سیاه، رنک الکسا رو ۳ رقمی کنید تا چشم رقبا دربیاد!

خیلی اوقات مسیرهای میانبر خوب نیستن و طبق تچربه شما رو که به هدف نمی‌رسونن هیچ، حتی از هدف هم دور خواهند کرد.

دست نگهدارید!

پدرم همیشه میگه: «پسر؛ اول کار ۳۰ دقیقه فکر کن و بعد ۲ دقیقه عملیاتیش کن» من هم به شما میگم! گاهی اقدام نکردن، بهتر از شروعِ اشتباه و خراب کردن پل‌های پشت سره! قبل از هر کاری اول آرامش خودتون رو حفظ و با افراد حاذق مشورت کنید.

باید بدونید این پروسه یک شبه به نتیجه نمیرسه و البته که نیاز به هزینه کردن و صبر و بردباری داره…

استراتژی رو بریزید دور.

هیچ کسی اول کار کامل نیست. نه دیجیکالا اولش انقدر مشتری داشت و نه بیل گیتس انقدر پول! شما و کسب‌وکارتون در فضای دیجیتال نیاز به زمان دارید و باید با تامل و برنامه ریزی برای مسیر پیش‌رو یک استراتژی تدوین کنید!
اما نترسید، هیچکس اول کار نیاز به استراتژی نداره… راه‌حل شما خیلی ساده‌تره…

ادای بقیه رو در بیارید.

اگر ناچار به استخدام فرد تازه کاری هستید یا خودتون باید کار رو دست بگیرید، لطفا توقعات رو پایین بیارید و خلاقیت و تاپ بودن رو کلا بیخیال بشید.
در قدم‌ اول تنها سعی کنید ادای افراد یا کسب‌و‌کارهایی که در حوزه کاری شما خوب هستند رو در بیارید… خلاقیت باشه برای بعد.

همین که بتونید یا قدم‌های کوچک و دیدن از روی دست دیگران با ابزارها و فرم‌های تولید محتوا آشنا بشید، اقدام ارزشمندیه. حتی شاید همین اقدامی هم وقت و انرژی زیادی از شما بگیره و باعث بشه که بدونید تولید محتوا و هموار کردن مسیر در این بستر ابدا کار ساده‌ای نیست.

>> سفارش تولید محتوا در محتواتراپی

صبر داشته باشید…

فرآیند کاری روزانه تدوین کنید و سعی کنید استمرار و پیوستگی داشته باشید. فضای مجازی جمعه و شنبه نداره… برای هر روز باید برنامه داشته باشید. شاید اون مشتری که قصد خرید داره فقط جمعه‌ها میتونه به فضای مجازی سربزنه…

روز و ساعتی رو از دست ندید و سعی کنید کمی جلوتر از زمان باشید، از یک هفته جلوتر برنامه کاری هفته بعد رو بدونید و مقدمات رو آماده کنید.

اینجا قوانین خودشو داره!

همونطور که برای شعبه‌ی جدید فروشگاه‌تون در یک خیابان تازه تاسیس باید هزینه کنید و منتظر باشید که پاخور مشتری براش ایجاد بشه… همانطور که کلی باید هزینه دکور و طراحی بنر بالای فروشگاه رو پرداخت کنید، اینجا هم هزینه‌های خودشو داره… ابدا کار یک شب و یک روز نیست.

هزینه تبلیغات، تولید محتوا، رپرتاژ، گرافیک، ویدیو، توسعه، هاست، پرسنل و افراد تیم، روابط مشتریان و… همه و همه باید از قبل بررسی بشن و آمادگی لازم رو براشون داشته باشید.

این قصه ادامه داره…

مواردی که گفتم سوالات متداول و ابهاماتی بود که روزانه دارم برای خیلی‌ها شرح میدم و گاها از پاسخ‌های تکراری خودم خسته میشم. جالبه که بگم اکثر این گفتگوها با سوال آقا تولید محتوا چند؟ شروع میشه!
تلاش میکنم با یک سبک جدید هر هفته یک سری ابهامات و چالش‌های پرتکرار رو پاسخ بدم.