شاید اسم تولید محتوا تازه به گوش شما خورده باشه و برنامه ریزی کردید که کسبوکارتون رو در فضای مجازی گسترش بدید! یا شاید کسبوکار رو آنلاین کردید اما بازخوردی که باید رو نمیگیرید! قبل از برنامه ریزی برای آغاز تولید محتوا در جریان باشید که باید دیدگاههای قدیمی رو کنار بگذاریم، روش جذب مشتری و توسعه کسبوکار در فضای مجازی با کسبوکار سنتی متفاوته…
قبل از اینکه به فکر تولید محتوا بیوفتید و بخواهید براش برنامه بریزید، باید بدونید که کار سادهای نیست. سختیها و دردسرهای خودش رو داره و علیرغم همهی سختیها هزینهی کمی هم نداره.
اگر عبارت پارادایم شیفت تابحال به گوشتون نخورده و باهاش آشنایی ندارید حتما گوگلش کنید و راجع بهش بخونید. تغییر ذهنیت برای بقای کسبوکارها از اوجب واجبات هست و البته که تولید محتوا هم چیز سادهای نیست که بخواهیم سرسری نگاهش کنیم.
در ادامه از نیازها و دیدگاهایی گفتم که باید قبل از آغاز تولید محتوا برای تغییر اونها برنامه ریزی کنید.
آغاز تولید محتوا با تغییر دیدگاههای قدیمی!
سخاوت
اگر فرد تودار و محافظهکاری هستید بدونید که کار شما خیلی سخته! در فضای مجازی باید رو بازی کنید و زیروبم کارتون رو برای مخاطبها توضیح بدید. از تکنیکها و قلقهایی که سالها براشون زحمت کشیدید و ابداع خودتون هست بگید! (فوتهای کوزهگری منظورمه) وقتی با سخاوت به مشتریها پاسخ میدید و اونها رو راهنمایی میکنید اونها راحتتر به شما اعتماد میکنند!
صداقت
راستش رو بگید! قطعا همیشه همینطوره، هم در فضای سنتی و هم کسبوکار آنلاین…اما در جریان باشید که در فضای آنلاین، اگر صداقت نداشتید و مشتری ناراضی بود به ۲۰۰ نفر نارضایتیش رو بروز میده و در نقطه مقابل رضایت مشتری تنهابه ۵ نفر از اطرافیانش انتقال پیدا میکنه! درجریان باشید که برای جلب اعتماد و رضایت راه سختی دارید!
جسارت
کارهایی رو انجام بدید که تا الان ازشون واهمه داشتید!
- با مخاطبها از پشت دوربین حرف بزنید.
- از دانستههاتون بگید.
- از مشتریها و مشکلاتشون بگید.
- خودتون رو دست کم نگیرید!
- روزی رو خدا میده و مشتری برای همه کاسبها هست!
- کمی برونگرا باشید و راجع به حواشی کسبوکارتون حرف بزنید.
- سوالات مشتریها رو مشروح و با حوصله پاسخ بدید.
استمرار
شک نکنید که اگر تصمیم قاطع برای تداوم کار و ادامهدار بودنش نداشتهباشید شکست خواهید خورد! این بستر و بازخوردهاش به یک شب و یک هفته و یک ماه خلاصه نمیشه!
باید برای کار و تولید محتوا برنامه کوتاه مدت ۱ ساله و بلند مدت ۳ ساله بریزید. لطفا اگر قصد ادامه دادن ندارید، شروع نکنید!
هر کسی به شما گفت با ۳ ماه فعالیت میشه فلان کرد، راستش رو نگفته!!!!
شناخت مخاطب
اگر کسبوکارتون به شکل سنتی داره کار میکنه، بخش عمدهی مسیر شناخت مخاطب رو رفتید، اما صادقانه بگم مخاطبها پیچیدهتر از برداشتهای ما هستند!
همین که به شکل فیزیکی و رودررو باهاشون ارتباط دارید قدم بزرگیه… سعی کنید به واسطه ابزارهای آنالیز و آمارگیریهای مداوم به یک پرسونای واحد دست پیدا کنید.
شناخت و بررسی رقبا
تک تکشون رو زیر نظر داشته باشید، کارهای خوبشون رو به سبک خودتون تکرار کنید و سعی کنید عکس العمل مخاطبهاشون رو ملاک قرار بدید. شما فقط ظواهر امر رو می بینید، پس زود و سریع قضاوت نکنید!
با استمرار در کار میتونید درک کنید که بازخوردها کجا بهتره و کدام بستر مهمتر!
این قصه ادامه دارد
مواردی که گفتم سوالات متداول و ابهاماتی بود که روزانه دارم برای خیلیها شرح میدم و گاها از پاسخهای تکراری خودم خسته میشم. تلاش میکنم با یک سبک جدید هر هفته یک سری ابهامات و چالشهای پرتکرار رو پاسخ بدم.
قسمت قبلی سوالات پرتکرار با عنوان: آقا تولید محتوا چند؟
View this post on Instagram