برونسپاری یا Outsourcing امری بدیهی در مدیریت سازمانهاست. وبسایت متمم عبارت برون سپاری را اینگونه تعریف میکند: «فرایندی است که طی آن، کالا و خدمات مورد نیاز، به جای تولید و توسعه در درون سازمان، از تأمینکنندگان بیرونی تهیه میشود.» و یا در ویکیپدیا، برون سپاری با این چند کلمه تعریف میشود: «واگذاری خدمات به شخص ثالث»… در ادامه با مقدمهای کوتاه قصد دارم تهدیدها و فرصتهای برون سپاری تولید محتوا را برای شما شرح دهم.
برون سپاری تولید محتوا دقیقا چیست؟
اگر بخواهیم خیلی ساده برون سپاری تولید محتوا را تعریف کنیم: «محول کردن فرآیند برنامهریزی، طراحی، تدوین و خلق محتوای مورد نیاز برای فعالیت در فضای مجازی و یا سایر بسترهای کسبوکار به افرادی خارج از فضای سازمان»
یکی از مهمترین قدمها در مباحث دیجیتال مارکتینگ تولید محتوای دست اول و غیرکپی و البته مخاطب پسند است! هر کسبوکاری برای حضور در این عرصه نیاز به ارائه توانمندی، معرفی محصولات و البته جلب اعتماد مخاطبها دارد. بسیار از مدیران کسبوکارها اولین قدمها در این حوزه را با جذب پرسنل خبره آغاز میکنند و بسیاری هم با تاکید بر امر برون سپاری تولید محتوا ترجیح میدهند روی فعالیتهای تخصصی خودشان تمرکز کنند.
قبل از اینکه به تهدیدها و فرصتهای برون سپاری تولید محتوا بپردازیم، دلیل عمده برون سپاری در کسبوکارها را به صورت سریع مرور خواهیم کرد:
مزایای برون سپاری در سازمانها
- صرفه جویی در هزینه: کارفرما بدون پرداخت هزینههای هنگفت برای تربیت و نگهداری پرسنل میتواند نیازهای خود در رسیدن به اهداف را تامین کند. با این اقدام میتوان از مزیت سازمانهای دیگر بهره برد!
- تمرکز بر شایستگی اصلی سازمان: منابع سازمانی همیشه محدود است، سازمان میتواند با تمرکز بر شایستگی اصلی خود به بهترین نحو ممکن فرآیند کسبوکارش را با تمرکز پیش ببرد.
- ساختاربندی مجدد هزینهها: برون سپاری میتواند ساختار هزینه ثابت و متغییر را قوت ببخشد و حتی امکان پیشبینی هزینههای متغیر را هم فراهم کند.
- بهبود کیفیت: شرکت یا سازمان دیگر که ساختار اصلی آن ارائه یک خدمت خاص و با کیفیت است و به صورت تخصصی روی آن تمرکز دارد، به عنوان بازوی سازمان شما آغاز به فعالیت میکند.
- آگاهی: دسترسی به مالکیت معنوی و تجربه و دانش سریعتر!
- قرارداد: شما درون سازمان خودتان توانایی جریمه بسیار محدودی دارید، با عقد قرارداد با شرکت خارجی میتوانید مجازاتهای مالی و حقوقی در نظر بگیرید.
- تخصص در انجام عملیات ها: دسترسی به افراد متخصص و عملیاتی که کار خود را به خوبی بلدند.
- دسترسی به استعدادها: دسترسی به یک استخر بزرگ از استعداد و یک منبع پایدار از مهارتها، به ویژه در علوم و مهندسی.
- افزایش ظرفیت برای نوآوری: هم سازمان شما و هم شرکت مجری با تمرکز در تخصص خود میتوانند به آسانی روی خلاقیت تمرکز کنند.
معایب برون سپاری در سازمانها
- از دست دادن کنترل مدیریتی: بعد از امضای قرارداد با شرکت دیگر جهت انجام امور مربوط به سازمان شما، کنترل و مدیریت آن بخش از کار شما بر عهدهی شرکت مجری میباشد. شرکت مجری استانداردها، قوانین و روش برنامهریزی خودش را دارد.
- هزینههای پنهان: شما بابت خدمات مشخصی پرداخت هزینه خواهید کرد و خواه ناخواه هر هزینهای که خارج از متن قرارداد باشد را باید به صورت جداگانه پرداخت نمایید!
- خطری برای امنیت و اسرار شرکت: اطلاعات کلیدی و مهم شما در زمینهی قراردادی که با مجری امضا کردهاید خواهناخواه در اختیار شرکت طرف قرارداد قرار خواهد گرفت.
- مشکلات کیفیت: شرکتی که کار را به آن برونسپاری میکنید، تنها با پول انگیزه میگیرد. (همین جمله برای توضیح این مورد کافیست)
- کار شما به توان مالی یک شرکت دیگر گره میخورد: در صورتی که شرکت مقابل شما به مشکل برخورد یا ورشکست شود روند کاری شما به مشکل خواهد خورد!
- ذهنتی بد و اثرات منفی: ذهنیتها راجع به بحث برون سپاری بشدت مختلف است، بسیاری به علت از دست دادن کارهایشان با این امر بشدت مخالف هستند و در مقابل آن گارد میگیرند!
برای اطلاعات بیشتر در این رابطه مقالات ویکیپدیا و متمم با همین موضوع مرور کنید.
خب در ادامه از بحث ساختار برون سپاری عبور میکنیم و قصد دارم خیلی مختصر به برون سپاری تولید محتوا بپردازم. قبل از این بحث بابت توجه خاص به تولید محتوا و ضروریت این امر باید گفت:
تولید محتوای با کیفیت و اصیل از ضروریات انکارناپذیر در توسعه کسب و کار در فضای مجازی است، نادیده گرفتن تولید محتوای معتبر چیزی جز ضرر و از بین رفتن برند شما نخواهد داشت و برای رقابت در بازار سخت و پر چالش موجود در دنیای امروز نیز نیاز به یک بازاریابی محتوایی حرفهای دارید.
به همین دلیل طبق مشاهدات من بیشتر شرکتها برای تامین محتوای خود به دنبال یک تیم متعهد تولید کننده محتوا خلاق میگردند تا با برون سپاری محتوا خیال خود را از این بابت راحت کنند.
برون سپاری محتوا و تولید آن این امکان را به کسبوکارهای کوچک و استارتاپها میدهد تا بتوانند از این راه زودتر وارد فرآیند بازاریابی محتوا و رقابت با شرکتهای بزرگتر شوند. و البته بدیهی است که این اتفاق مزایا، معایب، فرصتها و تهدیدهای خاص خود را دارد.
تهدیدهای برون سپاری تولید محتوا؛
تولید محتوا را برون سپاری کنیم؟
- خیر، چون هیچکس مثل شما مخاطب شما را نمیشناسد!
- خیر، چون هیچکس مثل شما خدمات و محصولاتتان را درک نمیکند…
- خیر، چون هیچکس مثل شما دلش برای کار شما نمیسوزد…
- خیر، چون هیچکس مثل شما رقبایتان را نمیشناسد و نمیتواند زیر و بم کار آنها را درک کند!
فرصتهای برون سپاری تولید محتوا
تولید محتوا را برون سپاری کنیم؟
- بله، چون شما فرصت ندارید در همه زمینهها خبره باشید!
- بله، چون هر چیزی اصولی دارد!
- بله، چون سالها باید برای درک مفاهیمی مثل SEO و تبحر در تولید و حلق محتوای متنی، صوتی و گرافیکی وقت صرف کرد!
- بله، چون اگر خودتان قصد انجام این کار را داشته باشید، چه زمانی را میخواهید به مشتری ها، خدمات و محصولاتتان اختصاص دهید!
- بله، چون اگر قصد استخدام فردی را داشته باشید، حقوق، بیمه، مالیات و… هزینه، دغدغه و سربار زیادی را بر سازمان شما تحمیل خواهد کرد.
- بله، چون اگر فرد یا افراد داخل سازمان شما به هر دلیلی (کسالت، مرخصی و…) در سازمان حاضر نشوند کار شما روی زمین خواهد ماند!
- بله، چون اگر قصد استخدام فردی مبتدی با حقوق پایه را هم داشته باشید، تا فرد مورد نظر بتواند به شکل حرفهای فعالیت کند زمان زیادی را از دست دادهاید!
- بله، چون برون سپاری هزینه کمتری دارذ!
- بله، چون وبسایت و صفحات اجتماعی شما ویترین کاری شما محسوب میشوند و باید بالاترین کیفیت را در ارائه محتوا داشته باشند.
- بله، چون هزینه تولید محتوایی که برای شما به صورت سفارشی خلق میشود، نسبت به بهرهای که از آن در طولانی مدت خواهید برد ناچیز است!
- بله، چون با خیال راحت روی کیفیت خدمات و بهبود محصولاتتان وقت خواهید گذاشت.
- بله، چون مخاطب و گوگل محتوای کامل و بینقص میخواهد و تولید این محتوا نیاز به فعالیت یک فرد یا تیم خبره دارد!
- بله، چون تحلیل آمار و ارقام و تدوین استراتژی برای فعالیت در فضای مجازی نیاز به تجربه و افراد خبره این حوزه دارد!
- بله، چون نمیتوان با یک دست چند هندوانه برداشت!
محتواتراپی
تولید محتوا در هر بستری نیاز به طرح، ایده و استراتژی دارد. ما در محتواتراپی نزدیک به ۵ سال است که در زمینه تولید محتوای متنی فعال هستیم. اولین پیشنهاد و اصل کار محتواتراپی ارائه مشاوره به کارفرماها جهت تولید محتوا در داخل سازمان است. قدم بعد تولید محتوای متنی به صورت سفارشی!
برای دریافت مشاوره از طریق درج دیدگاه در این صفحه یا پرکردن فرم سفارش تولید محتوا با من در ارتباط باشید.
برای مشاهده فرم سفارش تولید محتوا اینجا کلیک کنید.
View this post on Instagram