کلمه خلاقیت همواره در کنار عباراتی نظیر آفرینندگی و آفرینش ذکر میشود. بی شک یکی از مهمترین وجه تمایز انسان نسبت به سایر خلایق، خلاقیت و توانایی تولید چیزی است، فرا چارچوبها و باید و نبایدها. تمامی آثاری که توسط بشر خلق شده اعم از هنرها، سازهها، دانشها، داستانها و… نشات گرفته از خلاقیت است. من علی پوربافرانی به همراه دکتر مهدی حسینی در لایو به موضوع «خلاقیت در تولید محتوا» به بررسی این مهم پرداختیم.
فایل صوتی این گفتگو رو در کانال تلگرام محتواتراپی خواهید یافت. در ادامه این متن خلاصهای از این گفتگو را با هم مرور خواهیم کرد.
خلاقیت در تولید محتوا
در ابتدای این گفتگو مهدی حسینی عزیز از تفاوت تالیف و تصنیف گفت. سعدی بزرگ در قرن ششم هجری وقتی گلستان را نوشت خود را مصنف گلستان خطاب کرد، در آن زمان به اثری که تا آن لحظه نمونه مشابهای برای خود نمی داشت، «تصنیف» و در صورتی که نمونهای مشابه یا منبعی داشت آن را «تالیف» خطاب میکردند.
در ادامه به استفاده از عبارت صحیحتر به جای «تولید محتوا» پرداختیم و نمونههای متداولی مثل خلق محتوا و ایجاد محتوا را بررسی کردیم.
از جمله چالشهای تولیدکنندگان محتوا تامل در بررسی و شناخت مخاطب و ایجاد اثربخشی در محتواست. رابطه خلاقیت با جایگاه مخاطب در همین چهارچوب مورد بررسی قرار گرفت.
شناخت ویژگیهای فردی برای تولیدکننده محتوا، مدیر هنری و درک پیامهای محیطی اطراف و الهام گرفتن از هر آنچه که در پیرامون فرد وجود دارد میتواند از عوامل خلاقیت باشد.
در ادامه مروری داشتیم بر نظریه ۶ کلاه یا کلاهای رنگی از ادوراد دوبونو و همچنین ایدهپردازی به روش اسکمپر
تکنیک شش کلاه تفکر
تکنیک شش کلاه تفکر (six thinking hats technique) یکی از مهمترین تکنیکهای خلاقیت است. ابداع کننده این تکنیک، ادوارد دوبونو (پدر تفکر خلاق) است. در این تکنیک بهطور کلی با استفاده از شش سبک فکری، موضوع یا مسئله مورد نظر، بررسی میشود. برای هریک از شش سبک فکری نیز یک کلاه با رنگی مخصوص در نظر گرفته شده است. در واقع رنگ کلاهها نمایانگر طرز تفکر و نگرش افراد میباشد.
ایده پردازی به روش اسکمپر؛ تکنیکی برای ابداع محصولات و خدمات جدید
این تکنیک بر پایهی ایدهیابی فردی طراحی شده است اما به نحو بسیار مطلوبی برای تصمیمات تیمی نیز مفید میباشد. SCAMPER چک لیستی است که به افراد کمک میکند تا به تغییراتی که میتوان در محصول فعلی ایجاد نمود و آن را به محصول جدیدی تبدیل کرد، بیندیشند. از نکات این لیست به ۲ منظور میتوان استفاده کرد. یا به عنوان پیشنهادات اصلی تغییر برای ارتقاء محصول و خدمت فعلی و یا جرقههای بکری برای ایدهی محصولات آینده. SCAMPER توسط «باب ابرل» معرفی شده و متشکل از حروف اول فعل هایی است که در ایدهیابی مورد استفاده قرار میگیرند.
تکنیک اسکمپر تشکیل شده از حروف اول کلمات انگلیسی زیر:
- جایگزینی (Substitute)
- ترکیب (Combine)
- مناسب کردن (تطبیق دادن-سازگارکردن) برای یک هدف دیگر (Adapt)
- اصلاح (Modify)
- کاربرد دیگر (Put to Another Use)
- حذف (Eliminate)
- وارونه کردن (Reverse)
استفاده از ترندهای روز در ارائه خلاقانه تولید محتوا
ابتدا باید به شناخت صحیحی از فرم ارائه محتوا داشته باشیم و بدانیم محتوایی که قرار است ارائه دهیم، در چه چهارچوبی قرار میگیرد. در قدم بعدی باید توانایی تحلیل ترند را داشته باشیم و در زمان مناسب و با تحلیل صحیح ترند را مورد بررسی قرار داده و در تولید محتوای خود از آن کمک بگیریم.
در ادامه ابن گفتگو انبوهی از منابع الهام بخش در زمینه خلاقیت به مخاطبان معرفی و ارائه شد، در همین زمینه پیشنهاد میکنم ویدیو را مشاهده نمایید.