فرصت خانه نشینی در این ایام تعطیلات نوروز کرونایی را مغتنم شمردیم و با هماهنگی‌هایی که با مهندس حسینیان انجام شد، امروز یک جلسه آموزشی لایو را در اینستاگرام با موضوع «بازاریابی محتوایی چیست؟» ارائه خواهیم کرد.

در این ارائه تلاش کردم یک تعریف ساده و جامع از عبارت Content Marketing ارائه بدم و به صورت تجربی به مخاطبان علاقه مند از جزییاتی بگویم که قبل از شروع به یادگیری در این زمینه باید در نظر بگیرد. ویدیوی این گفتگوی زنده رو میتوانید در کانال یوتیوب و یا در این آدرس مشاهده کنید.

برای مشاهده ویدیو به انتهای مطلب مراجعه کنید. لطفا VPN خودتون رو روشن کنید!

پیش نیاز‌های بازاریابی محتوا و استراتژی محتوا

شما باید بدانید که کجای کار هستید، اینکه در دنیای دیجیتالی و رسانه قرار است فعالیت کنید تکلیف شما را مشخص می‌کند، شما باید به زبان وب، گرافیک، UI و حتی بازاریابی و نحوه ارتباط با مشتری و حتی مباحث مدیریتی آشنا باشید.

کجا هستید؟ چه منابعی در اختیار دارید؟ قصد رسیدن به چه چیزی را دارید؟
لایو بازاریابی محتوایی چیست؟

لایو بازاریابی محتوایی چیست؟

خب، بهتر است کمی جزیی تر به موضوع بپردازیم، و همین اول راه محتوا را تعریف کنیم:

محتوا چیست؟

محتوا بخش مهم و ضروری برای ایجاد ارتباط بین کسب‌و‌کار و مصرف‌کننده است. محتوا اطلاعات و تجاربی است که به دست کاربر نهایی و یا مخاطب می‌رسد. “چیزی است که از طریق برخی از رسانه‌ها به صورت صوتی، متنی یا از طریق هر یک از هنرهای مختلف” بیان می‌شود. برخی دیگر  محتوا را چنین تعریف می‌کنند: “محتوا ارائه اطلاعات با یک هدف خاص به مخاطبان از طریق یک کانال و در یک فرم خاص است”.

این تعریف دارای پنج جزء است:

  • اطلاعات
  • هدف
  • مخاطب
  • کانال
  • فرم

اما طبق طبق تعریف سایت متمم محتوا سه ویژگی دارد:

  1. محتوا ساختار دارد
  2. مخاطب محتوا انسان است
  3. محتوا ویرایش پذیر است

تعاریف ارائه شده در بالا هر یک به صورت کامل به ما در درک مفهوم محتوا کمک می‌کنند و باید بدانید درک صحیح از محتوا وابسته به تمامی المان‌هایی است که در بالا به آنها توجه شده است.

Joe Pulizzi, content marketing speaker, strategist, author and entrepreneur

Joe Pulizzi, content marketing speaker, strategist, author and entrepreneur

بازاریابی محتوایی چیست؟

تعارف متعددی از عبارت بازاریابی محتوا انجام شده و به نظر من باید در هر بیزنیس و دقیقا هر پروژه یک تعریف از آن را ارائه داد!

جو پولیتزی Joe Pulizzi از شناخته شده ترین متخصصین Content Marketing طی چند سال اخیر در کتاب‌ها و سخنرانی‌های خود، همواره تعریف یکسانی را از بازاریابی محتوا (یا به قولی: بازاریابی محتوایی) ارائه کرده است (مثلاً در کتاب بازاریابی محتوایی): بازاریابی محتوا فرایندی در کسب و کار است که به تولید محتوای گیرا و مجاب‌کننده و توزیع آن برای جلب توجه، جذب و درگیرکردن یک گروه مشخص هدف از مخاطبان، با هدف برانگیختن اقدام‌های سودآور در مشتریان می‌پردازد.

اگر بخواهیم در رابطه با تولید محتوا چند مثال بزنیم:

  • کاتالوگ‌ها و کتابچه‌های محصولات
  • مصاحبه ها، نقد و بررسی آثار و محصولات
  • فیلم‌های ویدیویی و مشاوره‌ای رایگان
  • آثار مکتوب، صوتی (پادکست) یا تصویری که به تبلیغ و معرفی یک بحث علمی، اخلاقی و حتی مذهبی می‌پردازد

همانطور که مشاهده می‌کنید، تبلیغات و بازاریابی از زیر مجموعه‌های بازاریابی محتوا هستند.

علت رونق گرفتن و توجه به بازاریابی محتوایی چیست؟

  • کاهش هزینه نشر محتوا
    • هر فرد می‌تواند یک ناشر باشد
    • ایجاد اکانت در شبکه‌های اجتماعی هزینه‌ای ندارد
    • راه اندازی یک وبسایت هزینه بسیار کمی دارد
  • افزایش دسترسی به این اینترنت
    • دسترسی انبوهی از کاربران به موبایل‌های هوشمند
    • تا قبل از این مخاطب‌ها فقط به تلویزیون‌ها توجه می‌کردند اما اکنون..
  • مشتری‌ها قبل از تصمیم تامل می‌کنند و حق انتخاب دارند!
    • رقابتی شدن محصولات کاربران را به چالش می‌کشد
    • برای مشتری‌ها مهم است که محصولی را بخرند که تایید شده باشد (یا توسط افراد خاص و یا …)
    • مشتری باید بداند محصولی که تهیه می‌کند چه فرقی با سایر محصولات دارد!
  • رسانه‌های سنتی گران قیمت
    • تلویزیون / بیلبورد / روزنامه / تراکت
    • اثر بخشی رسانه‌های سنتی کم شده و هزینه آنها کاهشی نداشته

تفاوت و مقایسه استراتژی محتوا با بازاریابی محتوا

بسیاری از همکاران من در موارد بسیاری این دو عبارت را در کنار هم استفاده می‌کنند، اما من تعریف سایت متمم را ملاک صحیح مقایسه و تعریف این دو میدانم و به شما توصیه می‌کنم، استراتژی محتوا چیست؟ را در متمم مطالعه کنید.

وبلاگ نویسی، برگ برنده بازاریابی محتوایی است!

اسم وبلاگ به گوش همه ما خورده است و بر این گمانیم که این اتفاق یک روش منسوخ از تولید محتواست، اما باید گفت که کاربرد‌های این سبک از تولید محتوا از ثبت دلنوشته‌ها و اشعار و خاطرات کمی فاصله گرفته و اکنون بلاگ‌ها جزو لاینفکی از بازاریابی محتوایی هستند، روشی آسان و رایگان از ارتباط که مخاطب را با خود همراه می‌کند و سعی در پاسخ دادن به تمامی سوالات و ابهامات او دارد.

رابطه بازاریابی محتوایی و سئو

جامع و کامل اگر بخواهم این رابطه را شرح دهم باید بگویم، تدوین یک طرحواره و اجرای آن می‌تواند خیال شما را بابت SEO وبسایت‌تان راحت کند! وقتی شما در در یک زمینه خاص و با هدفی مشخص تولید محتوا کنید گوگل بیکار نخواهد نشست و حتی اگر شما وسواس به خرج نداده باشید و سایر نکات SEO را رعایت نکرده باشید به شما رتبه می‌دهد!

محتوا باید با کیفیت باشد!

برای بررسی یک محتوا و سنجش کیفیت آن المان‌های زیادی وجود دارد، اگر می‌خواهید بدانید محتوایی که تولید می‌کنید واقعا با کیفیت است یا خیر، به این سوالات پاسخ دهید:

  • محتوای شما برای مشتری مزیت ایجاد می‌کند؟
  • در ارائه محتوا سرعت عمل داشته اید؟
  • منابع محتوای شما مشخص شده است؟
  • کنجکاوی مخاطب را ارضا کرده اید؟
  • محتوای شما به قدر کافی هیجان انگیز است؟

دقت کنید که در صورتی که محتوای شما با کیفیت باشد:

  • مخاطب ان کاملا مشخص باشد!
  • باید مخاطب را به مشتری تبدیل کند
  • نکات ابهام، سوالات و مشکلات مخاطب را پوشش دهد
  • راهکار ارائه دهد!


منابع: + + + +