آیا قصد سفارش تولید محتوای متنی برای سایت یا شبکههای اجتماعیتان را دارید، اما تجربۀ خوبی از این کار نداشتهاید؟ احتمالاً بازخورد شما از متنی که نویسنده برایتان ارسال کرده خوب نبوده و یا متن آمادهشده از دیدگاه و ساختار شما دور بوده است و احساس میکنید پول خود را دور ریختهاید.
حق دارید، کار سادهای نیست. متأسفانه نمیتوان مقصر را دقیقاً مشخص کرد. هم شما بهعنوان سفارشدهنده و هم نویسنده بهعنوان تولیدکنندۀ محتوا مقصر هستید. شما مقصرید چون دقیقاً نیاز خود را تبیین نکردهاید و نویسنده مقصر است چون شرح کار و بریف دقیقی را از شما دریافت نکرده است.
View this post on Instagram
پیشگفتار برای نویسنده (سفارشدهنده نخواند!)
به نظرم هر مشکلی پیش بیاید مقصر اصلی شما هستید. اگر همان ابتدا از کارفرما بریف دقیق بخواهید و حتی قبل از شروع، جزئیات را بهصورت دقیق بپرسید و مدیریت کار را بر عهده بگیرید، بدون شک روند کار آنقدر برای کارفرما دلچسب خواهد بود که با خیال راحت برای ادامۀ همکاری با شما برنامه خواهد ریخت و بدون تعارف بخش عمدۀ ساختار متن و شناخت مخاطب و پروراندن ایده را از سمت کارفرما دریافت خواهید کرد.
نویسندۀ عزیز، روند کار ساده است. اگر کمی SEO بدانید متوجه خواهید شد که متن و روند کار طبق اصول است و پرسشهایتان، بار روی دوش شما را کاهش میدهد. پیشنهاد میکنم کارفرما را با آسودهترین حالت ممکن همراهی کنید و حتی پیشنهاد ارسال بریف بهصورت وویس را به کارفرما بدهید تا او با خیال راحت خواستهاش را بگوید و شما هم مو را از ماست بکشید!
پیشگفتار برای سفارشدهنده (نویسنده نخواند!)
سهلانگاری است اگر تولید محتوا را یک مقولۀ فانتزی و پیشپاافتاده تلقی کنیم. کسبوکار شما هرچه باشد و هدف شما تعامل و برقراری ارتباط با هر کسی که باشد، نیازمند انتقال مفاهیم هستید، نیازمند تسلط به بستر هستید، نیازمند درک صحیح از مخاطب هستید. در این مجال قصد دارم از یک دغدغه بگویم: تولید محتوای متنی.
هر کسبوکاری برای داشتن جایگاه و ارتباط مؤثر با مخاطبانش نیازمند تولید محتوای متنی برای وبسایت یا مجلات کاغذی خود است. مسلماً برای انجام این کار باید از یک فرد خبره که نویسنده نام دارد کمک بگیرید. پیشنهاد میکنم قبل از شروع سفارش دقیقاً بدانید که چه میخواهید و یک بریف آماده کنید و دقیقاً نیازها و وسواسهای خود را راجع به متنی که میخواهید، بهصورت کتبی برای نویسنده آماده و ارسال کنید. در ادامه شرح خواهم داد که بریف شما باید شامل چه عناوینی باشد.
کارفرمای محترم، این فهرست را قبل از سفارش تولید محتوا با نویسنده هماهنگ کنید و نیاز خود را دقیقاً تبیین کنید.
تیتر یا همان H1
جزئیاتی که باید در تیتر رعایت شود دقیقاً شرح دهید. بسیاری تمایل دارند در بلاگهایشان جزئیاتی را بهصورت یکپارچه رعایت کنند. محل قرارگیری کلمۀ کلیدی، استفاده از «؛» یا «:» یا سایر عناصر و حتی پرسش یک سؤال وCTA های اختصاصی.
آدرس/ پیوند کوتاه
درج آدرس صحیح و یکپارچه برای مطلب یکی از دغدغههای سئوکارهاست. حتماً قبل از درج و تدوین آدرس برای مطالب با متخصص سئو مشورت کنید. اینکه کاراکترهای فارسی را شامل شود یا انگلیسی؟ کوتاه باشد یا بلند و… .
- کارفرمای محترم: سعی کنید تحویل مقاله را منوط به درج آن در پیشخوان کنید.
- تولیدکنندۀ محتوا: سعی کنید روند کار را برای کارفرما ساده کنید. بارگذاری مطالب در پیشخوان و یا پنل موردنظر کارفرما از شما زمانی نمیگیرد، ولی هم حال خوبی برای کارفرما دارد و هم حرفهایبودن شما را نشان خواهد داد.
مقدمه/ پاراگرافهای اول/ اوپنینگ
حق دارید دلواپس پاراگراف اول باشید، چراکه مهمترین قسمت متن شماست. با دقت روی آن برنامهریزی کنید و نیازهای خودتان را برای نویسنده تبیین کنید: طول پاراگراف اول چقدر باشد؟ کلمۀ کلیدی کجای آن باشد؟ ایجاد انگیزه برای مشتریان و مخاطبان شما به شما بستگی دارد، پس راجع به آن دقیق و کامل به نویسنده بگویید.
تیترهای داخلی H2 و H3
تیترهای داخلی و ترتیب H2ها وH3 ها را دستکم نگیرید؛ این بخش بسیار مهم است. حین پروسۀ تحقیق برای کلمۀ کلیدی، این بخش را باید با دقت پوشش دهید. اینکه به چه جزئیاتی در این متن باید پرداخته شود و پاسخ کدام سؤالات ارائه شود.
ابعاد تصویر شاخص، سبک و ساختار
قرار نیست مثل همه باشید، گاهی میشود تصویر شاخص را با سبک خاصی در تمام بلاگ بهصورت یکپارچه مدیریت کرد. مثلاً همۀ پستها دارای تصاویر شاخص وکتور (Vector) باشند، یا عکسها بهصورت واید (Wide) بوده و از یک تم تبعیت کنند و یا تیتر روی تصویر نوشته شود. همهچیز به نیاز کارفرما بستگی دارد. کارفرمای عزیز، برای مسیر خودتان برنامهریزی کنید و سعی کنید وجه تمایز ایجاد کنید.
ابعاد تصاویر داخل متنها
عکسها هم جزئی از محتوای متنی هستند، باید با برنامهریزی و مدیریت صحیح قالب، آنها را در جایجای متن مدیریت کنید و بدانید که نمایششان در متن شما چه سبکی دارد. کارفرمای عزیز، شما باید یک سایز استاندارد را برای خود برگزینید و حین سفارش تولید محتوا، به نویسنده بگویید متن دارای تصویری با این ابعاد باشد. اگر راجع به تعداد عکسها هم صحبت کنید، بد نیست.
کپشن تصاویر
درج تصاویر در متن خوب است، اما اگر نکاتی را حین درج تصاویر رعایت کنید، این اتفاق خوب برای شما بهعنوان یک برگ برنده در SEO عمل خواهد کرد. پیشنهاد میکنم برای تکتک تصاویر، کپشن اختصاصی در نظر بگیرید و از نویسنده بخواهید تمامی ALT های تصاویر را برای شما با دقت تکمیل کند.
پاراگراف آخر و CTA موردنظر
شما با دو هدف محتوای متنی را سفارش میدهید. یا محتوای تبدیلمحور میخواهید (که مخاطب را به مشتری بدل کند) یا محتوای سئومحور (که برای کسب رتبه در گوگل آماده شده و بهینه باشد). در هر دو صورت، یک پاراگراف انتهایی دارید و بدون تعارف، این پاراگراف بسیار حائز اهمیت است. اگر برنامهای برای این پاراگراف ندارید، مخاطب را خیلی ساده از دست دادهاید! برای این پاراگراف وسواس داشته باشید.
برچسب/ Tag
اگر برای درج برچسبها برنامهای ندارید، ابداً نیازی به استفاده از آنها نیست. متأسفانه استفادۀ ناصحیح از برچسب سبب مشکلات بسیاری برای شما خواهد شد. به نویسندهها توصیه میکنم در صورت اصرار کارفرما برای درج این بخش، از وی فهرست بخواهند تا دقیقاً مطابق آن عمل کنند.
دستهبندی مطالب (فهرست ارائه شود)
نویسندگان عزیز، سعی کنید چارچوب استفاده از دستهبندیها را از کارفرما درخواست کنید تا مطالب در یک سازوکار دقیق درج شوند. کارفرمای عزیز، در جریان باشید شما وظیفۀ طبقهبندی را بر عهده دارید، مطالب را دقیق مدیریت کنید و بدانید چه محتوایی برای چه دستهای است.
تعداد کلمات
نویسندۀ عزیز، قبل از آغاز روند تولید محتوا، دقیقاً تعداد کلمات را از کارفرما بخواهید تا کارفرما بداند در انتها چه چیزی را تحویل خواهد گرفت و شما هم تکلیف خودتان را بهتر بدانید.
کلمۀ کلیدی
موضوع محتوای متنی که قرار است آماده کنید جای خود، اما این را که محتوای شما دقیقاً براساس چه کلمۀ کلیدیای ساختاربندی شده باشد (منظور SEO محتوایی است)، ابداً از قلم نیندازید. کارفرمای محترم، حتماً و بدون تعارف عبارت کلیدی را مشخص کنید تا نویسنده دقیقاً بداند چه چیزی را باید به شما تحویل دهد.
ابرکلمات
درصورتیکه در مقاله باید ابرکلمات رعایت شود، حتماً ابرکلمات به نویسنده ارائه شود. اگر کارفرما این درخواست را به نویسنده ارائه ندهد، به این معنی و مفهوم است که به رعایت آن نیازی نیست.
متادیسکریپشن
اطلاعات و توضیحات متا در مقالات بهصورت اتوماتیک است یا باید دستی تنظیم شود؟ این سؤال را باید نویسنده از کارفرما بپرسد. کارفرما هم باید برنامه و سازوکار خود را دقیق برای نویسنده تبیین کند.
چگونه اطلاعات بیشتری کسب کنم؟
تنها راه، کسب تجربه است. بعد از چند سال فعالیت در این حوزه، در همان گفتوگوی اول با نویسنده یا کارفرما متوجه خواهید شد که طرف حساب شما کیست و چه میخواهد. اگر در ابتدای راه هستید کمی صبر کنید و آرامش داشته باشید، سعی کنید از تجربیات دیگران بهره ببرید و بپرسید.
نویسندۀ عزیز و کارفرمای محترم، اگر طی این مسیر سؤال یا ابهامی داشتید با من در ارتباط باشید. من با تیم محتواتراپی در کانالهای زیر حضور دارم و میتوانم پاسخگوی شما باشم. در حد تجربیات ششهفتسالهام در حوزۀ تولید محتوا، در خدمت شما هستم.