در ادامه برگزاری لایوهای محتوایی در اینستاگرام، اینبار به سراغ دو عنوان کلی راجع به بازاریابی محتوایی خواهم رفت و سعی خواهم کرد حسب تجربیاتم در این زمینه به این موارد بپردازم، در ابتدا بازاریابی محتوایی رو باز تعریف میکنم و تفاوتش با تبلیغات بررسی خواهم کرد و در قدم بعدی از مزایای بازاریابی محتوایی خواهم گفت، خوشحال میشم با من همراه باشید.
بازاریابی محتوایی
این روش بازاریابی بخشی از طرح توسعه کسب و کار قلمداد شده بر اساس تولید و توزیع محتوا برنامه ریزی میشود. هدف کلی بازاریابی محتوایی جذب مخاطبان جدید و حفظ مخاطبان قبلی است.
مسلما برای اجرای یک بازاریابی محتوایی موفق نیاز به برنامه داریم، و قبل یا حین از تولید محتوا باید این سوالات رو با خودمون مرور کنیم:
- این محتوا برای کیست؟
- این محتوا چه سودی برای مخاطبش دارد؟
- وجه تمایز این محتوا نسبت به سایر محتواهای مشابه چیست؟
- فرم تولید محتوا مشخص است؟
- روش توزیع محتوا چیست؟
- تولید و انتشار محتوا چطور قابل برنامه ریزی است؟
۱۰ مورد از مزایای بازاریابی محتوایی
ایجاد اعتماد در مخاطب
- هر قدر اعتماد مخاطب بیشتر باشد، احتمال خرید بیشتر است!
آگاهی از برند یا Brand Awareness
- بازاریابی محتوایی با هدف تولید و ارائه محتوای با کیفیت به مخاطب برنامه ریزی میشود، بر همین اساس Brand Awareness جایگاه بسیار مهمی در هدف گذاری و استراتژی این روش بازاریابی دارد.
- محتواهای تولیدی فقط لزوما متنی نیستند و باید در سایر قالبها هم تدوین و تولید شوند! ویدیو، وبینار و ایبوک و حتی اینفوگرافی
- آکاهی از برند قابل اندازه گیری است، اما سختیهای خودش را دارد!
- برآورد نرخ رشد با نظرسنجی
- اندازه گیری تعداد جستجو ها
- آمار تعداد منشنها در شبکههای مجازی
- آمار ترافیک وبسایت
بهبود SEO
- الگوریتمهای موتورهای جستجو همواره در حال تغییر هستند، کافیست با کیفیت و دقت و البته وسواس کار خود را پیش ببرید! روی کلید واژههای کسب و کارتان تمرکز گنید و شک نکنید اگر در سئو آنقدرها حرفهای هم نباشید بازخوردتان عالی خواهد بود.
تولید Lead یا سرنخ
- لید یا سرنخ به روشهای جلب نظر مخاطب و همراه کردن آن با برند گفته میشود و بدون شک از مهمترین اهداف در بازاریابی محتوایی همین ایجاد Leadها و تبدیل این سرنخها به مشتری پرو پا قرص است!
- مقالات و صفحات فرود سررشتههای Lead هستند!
جذب مخاطبین خوب!
- همانطور که در بالا گفته شد لید باید خوب باشد! Lead بد بدرد نمیخورد! 🙂 اگر شما هدفمند برای Leadهای خود برنامه ریزی کنید، هر فردی در لید باید دیتای خودش را به آسانی در اختیار شما قرار دهد و تیم بازرگانی شما باید با فرد مورد نظر در ارتباط باشد!
تربیت و پرورش Lead
- تعریف قیف فروش (Sales Funnel که آن را با نام قیف بازاریابی هم می شناسند) و سفر مشتری customer journey
- آگاهی: مشتری در نتیجه جستجوها پاسخ سوالش را پیش شما مییابد،
- ملاحظات: راه حل مشکلات دیگر و حتی دانستنیهای بیشتری را از شما پیرامون موشوع مورد نظرش میآموزد
- تصمیم گیری: بعد از بررسی و ارزیابیهای بسیار از شما خرید میکند!
اشتراک گذاری محتوای شما
- اگر محتوای شما کاربر پسند باشد، برای Leadها درست برنامه ریزی کرده باشید و … مشتری شما جزوی از تیم شما خواهد شد و شما را به سایرین معرفی میکند!
کاهش Bounce Rate
- اگر طرح ریزی و برنامه شما دقیق باشد و مشتری یا مخاطب بتواند به شما اعتماد کند، مسلما برای یافتن سایر پاسخ هایش به شما مراجعه خواهد کرد!
بهبود عملکرد سایر روشهای بازاریابی
- بازاریابی محتوایی برای شما در شبکههای اجتماعی، موتورهای جستجو و کاتالوگ و حتی سایر روشهای بازاریابی برنامه ریزی میکند و تاثیر آن غیر قابل چشم پوشی است!
بهبود ROI یا نرخ بازگشت سرمایه
- هزینه بازاریابی محتوایی ۶۲ درصد از سایر روشهای بازاریابی کمتر است
- بازاریابی محتوا نیاز به زمان بیشتری نسبت به سایر روشها دارد
- تاثیر بازاریابی محتوایی بر Leadها ۳ برابر سایر روش هاست!