در ادامه برگزاری لایوهای محتوایی در اینستاگرام، اینبار به سراغ دو عنوان کلی راجع به بازاریابی محتوایی خواهم رفت و سعی خواهم کرد حسب تجربیاتم در این زمینه به این موارد بپردازم، در ابتدا بازاریابی محتوایی رو باز تعریف می‌کنم و تفاوتش با تبلیغات بررسی خواهم کرد و در قدم بعدی از مزایای بازاریابی محتوایی خواهم گفت، خوشحال میشم با من همراه باشید.

ویدیوی این لایو که در تاریخ ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ در اینستاگرام اجرا شد و در انتهای این متن قرار گرفت، سوالی داشتید در قسمت دیدگاه با من در میان بگذارید!فقط توجه کنید که برای مشاهده ویدیو باید VPN رو روشن نگهدارید، ویدیو در یوتیوب بارگذاری شده 🙂

بازاریابی محتوایی

این روش بازاریابی بخشی از طرح توسعه کسب و کار قلمداد شده بر اساس تولید و توزیع محتوا برنامه ریزی می‌شود. هدف کلی بازاریابی محتوایی جذب مخاطبان جدید و حفظ مخاطبان قبلی است.

مسلما برای اجرای یک بازاریابی محتوایی موفق نیاز به برنامه داریم، و قبل یا حین از تولید محتوا باید این سوالات رو با خودمون مرور کنیم:

  • این محتوا برای کیست؟
  • این محتوا چه سودی برای مخاطبش دارد؟
  • وجه تمایز این محتوا نسبت به سایر محتوا‌های مشابه چیست؟
  • فرم تولید محتوا مشخص است؟
  • روش توزیع محتوا چیست؟
  • تولید و انتشار محتوا چطور قابل برنامه ریزی است؟

۱۰ مورد از مزایای بازاریابی محتوایی

ایجاد اعتماد در مخاطب

  • هر قدر اعتماد مخاطب بیشتر باشد، احتمال خرید بیشتر است!

آگاهی از برند یا Brand Awareness

  • بازاریابی محتوایی با هدف تولید و ارائه محتوای با کیفیت به مخاطب برنامه ریزی می‌شود، بر همین اساس Brand Awareness جایگاه بسیار مهمی در هدف گذاری و استراتژی این روش بازاریابی دارد.
  • محتواهای تولیدی فقط لزوما متنی نیستند و باید در سایر قالب‌ها هم تدوین و تولید شوند! ویدیو، وبینار و ایبوک و حتی اینفوگرافی
  • آکاهی از برند قابل اندازه گیری است، اما سختی‌های خودش را دارد!
    • برآورد نرخ رشد با نظرسنجی
    • اندازه گیری تعداد جستجو ها
    • آمار تعداد منشن‌ها در شبکه‌های مجازی
    • آمار ترافیک وبسایت

بهبود SEO

  • الگوریتم‌های موتور‌های جستجو همواره در حال تغییر هستند، کافیست با کیفیت و دقت و البته وسواس کار خود را پیش ببرید! روی کلید واژه‌های کسب و کارتان تمرکز گنید و شک نکنید اگر در سئو آنقدر‌ها حرفه‌ای هم نباشید بازخوردتان عالی خواهد بود.

تولید Lead یا سرنخ

  • لید یا سرنخ به روش‌های جلب نظر مخاطب و همراه کردن آن با برند گفته می‌شود و بدون شک از مهمترین اهداف در بازاریابی محتوایی همین ایجاد Lead‌ها و تبدیل این سرنخ‌ها به مشتری پرو پا قرص است!
  • مقالات و صفحات فرود سررشته‌های Lead هستند!

جذب مخاطبین خوب!

  • همانطور که در بالا گفته شد لید باید خوب باشد! Lead بد بدرد نمی‌خورد! 🙂 اگر شما هدفمند برای Lead‌های خود برنامه ریزی کنید، هر فردی در لید باید دیتای خودش را به آسانی در اختیار شما قرار دهد و تیم بازرگانی شما باید با فرد مورد نظر در ارتباط باشد!

تربیت و پرورش Lead

  • تعریف قیف فروش (Sales Funnel که آن را با نام قیف بازاریابی هم می شناسند) و سفر مشتری customer journey
    • آگاهی: مشتری در نتیجه جستجو‌ها پاسخ سوالش را پیش شما می‌یابد،
    • ملاحظات: راه حل مشکلات دیگر و حتی دانستنی‌های بیشتری را از شما پیرامون موشوع مورد نظرش می‌آموزد
    • تصمیم گیری: بعد از بررسی و ارزیابی‌های بسیار از شما خرید می‌کند!

اشتراک گذاری محتوای شما

  • اگر محتوای شما کاربر پسند باشد، برای Lead‌ها درست برنامه ریزی کرده باشید و … مشتری شما جزوی از تیم شما خواهد شد و شما را به سایرین معرفی می‌کند!
در لایو قبلی با موضوع بازاریابی محتوایی چیست؟ راجع به این موضوع هم صحبت کردیم، مرورش خالی از لطف نیست.

کاهش Bounce Rate

  • اگر طرح ریزی و برنامه شما دقیق باشد و مشتری یا مخاطب بتواند به شما اعتماد کند، مسلما برای یافتن سایر پاسخ هایش به شما مراجعه خواهد کرد!

بهبود عملکرد سایر روش‌های بازاریابی

  • بازاریابی محتوایی برای شما در شبکه‌های اجتماعی، موتور‌های جستجو و کاتالوگ و حتی سایر روش‌های بازاریابی برنامه ریزی می‌کند و تاثیر آن غیر قابل چشم پوشی است!

بهبود ROI یا نرخ بازگشت سرمایه

  • هزینه بازاریابی محتوایی ۶۲ درصد از سایر روش‌های بازاریابی کمتر است
  • بازاریابی محتوا نیاز به زمان بیشتری نسبت به سایر روش‌ها دارد
  • تاثیر بازاریابی محتوایی بر Lead‌ها ۳ برابر سایر روش هاست!

 


منابع: + + +